Videopräsentation “Has the Logical Problem of Evil been Solved?”

Die Philosophische Gesellschaft Klagenfurt und das Institut für Philosophie

laden herzlich ein zur

 

Videopräsentation:

(video; in english)

2004 Tanner McMurrin Lecture by D.Z. Phillips:

 

“Has the Logical Problem of Evil been Solved?”

 

Einführung: Mario von der Ruhr

(University of Swansea)

 Donnerstag, 23. Mai 2024, 15.15 Uhr, N. 1.71

 

D.Z. Phillips (1934-2006) war einer der wichtigsten und prominentesten Denker der sogenannten Swansea School und hat sich unter anderem auch mit dem Problem des menschlichen Leidens auseinandergesetzt. So argumentiert er beispielsweise in seinem 2004 erschienenen Buch The Problem of Evil and the Problem of God, dass dieses Problem untrennbar mit unserer Gottesvorstellung verwoben ist, der Gottesbegriff sich aber gerade in weitverbreiteten Ansätzen der neueren Religionsphilosophie als höchst problematisch erweist. Phillips zufolge unterscheidet man innerhalb dieser Positionen zwischen einem logischen und einem existenziellen Problem des Leidens und offeriert gleichzeitig ein verzerrtes Bild von der Allmacht und dem Willen Gottes.

Vorlesung für alle: “Exploring Earth’s Moon: From humans and robots” von Roland Brockers

Roland Brockers ist seit März 2022 Stiftungsprofessor für Modulare Robotersysteme am Institut für Intelligente Systemtechnologien der Universität Klagenfurt. Gleichzeitig arbeitet er am Jet Propulsion Laboratory / California Institute of Technology der NASA in Pasadena, Kalifornien. Am Dienstag, 28. Mai 2024 wird er im Rahmen seines Lehraufenthalts an der Universität wieder eine Vorlesung für die interessierte Öffentlichkeit halten, diesmal zum Thema „Exploring Earth’s Moon: From Humans and Robots“ (17:00 Uhr, Hörsaal 1).

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„Die meisten Menschen haben die Tendenz, Gutes zu tun.“

Auf der Couch durch die Angebote beim Online-Versandhändler zu scrollen ist einfacher, als in den lokalen Handel zu gehen und das Auto ist bequemer als der Bus. Die Sozialpsychologin Janet Kleber spricht im Interview darüber, wie es dennoch gelingen kann, uns selbst zu nachhaltigerem, prosozialem Verhalten zu motivieren.

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Online discussion: The Common Denominators of Global Citizenship and Peace Education – and How to put their Aims into Practice

May 22, 2024 | 15:00 o’clock

Elisabeth Rinne, Rosemarie Schöffmann, Hans Karl Peterlini

 

Invitation on behalf of the Africa Peace and Development Network and affiliates, to Global Peace Studies for Sustainable Development in Africa (Global Peace), a series of weekly academic and professional discussions on peace education, peace research, and peace activism as well as on the question of sustainable development. Global Peace events take place every Wednesday from 4:00 p.m. to 5:30 p.m. Dar-es-Salaam/Kampala/Nairobi, using the Zoom link below. Please do adjust your clock accordingly. We appreciate your participation.

Zoom link: https://us02web.zoom.us/j/84157580433?pwd=Ny9kRGR1TjBtaHNiTGlFaWU4UW5Mdz09 (No RSVP or prior registration required)

 

Elisabeth Rinne is a researcher at the University of Klagenfurt and one of the organizers of the global network “Global Campus Online”, where she facilitates the exchange between a diverse group of participants with interests or backgrounds in sustainability, education, peace studies and other related fields. She has a background in school teaching and holds a master’s degree in Global Citizenship Education.

Rosemarie Schöffmann is a university assistant at the University of Klagenfurt, Department of Educational Science and the Centre for Peace Research and Education. She previously worked for many years in basic education: in training, counselling and project coordination for an employment project for young women in a feminist institution in Klagenfurt (EqualiZ, formerly the Girls‘ Centre). Her work and research focus on Intersectionality, gender relations and educational inequalities, as well as postcolonial theory.

Hans Karl Peterlini is a Professor of General Pedagogy and Intercultural Education at the Department of Educational Research at the University of Klagenfurt. His research focuses on the phenomena of personal and social learning, living together in ethnicised societies, diversity, peace education and global citizenship education. He is the founder and holder of the UNESCO Chair „Global Citizenship Education – Culture of Diversity and Peace“, established in 2020.

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