Publikationen
Ausgewählte Publikationen
#Schule am Ende?
Kritik und Probleme öffentlicher Bildung
Schooling in Crisis
Rise and Fall of a German-American Success Story
Societies recurrently declare themselves to be in crisis. As crises proceed an educationalization, a delegation of social problems to schools, has been observable since the implementation of public mass schooling in German-speaking countries and the US. However, schools are not able to solve the problems, leading to crisis narratives of schools not delivering. The study identifies a social function of these recurrent crisis narratives in attempts to (re)integrate societies and (re)establish legitimacy of the system. It is firstly, an act to help societies discursively to address their problems and, secondly, to regain a legitimate social order. But what would happen, if this piece were removed, as an increasing number of parents opt out of the public-school system, thus fragmenting it?
War and Education
The Pedagogical Preparation for Collective Mass Violence
This book shows that education does not only prepare war, but defines its character for future generations.
Pointing out the intricate interconnetion with the various practices of education this volume offers in-depth studies of war and education in several chronological and geographical contexts. Tying in with the latest state of the art the authors offer examples for education for war, education in war and education for reconciliation in the aftermath of wars from a global perspective.
Selbstbildungsprozesse in der Elementarpädagogik
Selbstbildung weiterdenken
Kindliche Selbstbildungsprozesse sind Gegenstand wissenschaftlicher Diskurse der modernen Elementarpädagogik. Historisch gewachsene, veränderte Perspektiven auf kindliche Bildungszugänge und steigende pädagogische Anforderungen bringen eine Neuausrichtung des professionellen Selbstverständnisses von Fachkräften hervor. Dieses Buch entwickelt Möglichkeiten, Selbstbildung in der Elementarpädagogik weiter zu denken und für Kinder und Fachkräfte neu zu interpretieren. Daraus leiten sich Empfehlungen und mögliche Konsequenzen für eine selbstbildungsorientierte, elementarpädagogische Fachpraxis ab.
Eine Liste der im Arbeitsbereich Schulpädagogik und Historische Bildungsforschung verfassten Publikationen finden Sie in der Forschungsdokumentation (FoDok).
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