Mag. Dr. Bernhard Hemetsberger, BA MA
E-mail: Bernhard [dot] Hemetsberger [at] aau [dot] atPhone: +43 463 2700 1212
Room: N.2.62 Main Building, North Wing East, Level 2
- Comparative(-Historical [Germ.-US]) Research on Schooling
- Educationalization of Social Problems - School Crises
- (educational) Theories of Teaching and Learning
- General education
- History and Theory of School Achievement, Grades, Examination Practices
- History of education
- Schooling, Bildung and Society
- School pedagogy
- Theory of Schooling and Bildung
Professional Experience
10/2023 to 03/2024: Substitute Professor (Vertretungsprofessor) at the Chair History of Education - University of Münster, Germany
09/2022 to date: PostDoc-Reseacher (Universitätsassistent) for Theory and History of Education and Schooling - University of Klagenfurt, Austria
04/2020 to 08/2022: PostDoc-Researcher for Foundations of Education (Allgemeine Pädagogik) - UniBw Munich, Germany
10/2015 to 09/2019: PraeDoc-Researcher (Universitätsassistent) for Historical and Comparative Research on Education and Schooling - University of Vienna, Austria
Education (BA, MA, PhD) at the University of Vienna, Austria (Defensio 11/2020)
Teacher's Degree for History, Psychology and Philosophy (Gymnasium) at the University of Vienna, Austria (final exam 04/2020)
Monographien
Hemetsberger, B. (2022): Schooling in Crisis. Rise and Fall of a German-American Success Story. Berlin, New York, u.a.: Peter Lang [Rezensionen in der EWR 22:1 H.-E. Tenorth und VFP 99:1 J. Oelkers sowie History of Education 53:3 T. Zumhof]
Hemetsberger, B. (2015): Nicht Genügend ... Setzen! Zur Geschichte der Notengebung in Österreich. Berlin, u.a.: LIT Verlag
Sammelbände
Hemetsberger, B.; Oberdorf, A. (Eds.)(in press/forthcoming 2024): Go West! Conceptual Explorations of 'the West' in the History of Education. Berlin, Boston: De Gruyter
Engelmann, S.; Hemetsberger, B.; Jacob, F. (Eds.)(2022): War and Education. The Pedagogical Preparation for Collective Mass Violence. Paderborn: Schöningh/Brill [Rezension in der EWR 21:4 M. Göllnitz]
Special Issue
Hemetsberger, B. (Koordination): Schule in der Krise: Hoffnungen und Zumutungen. Erziehung & Unterricht, 2023: 5-6
Artikel
Hemetsberger, B. (2023): Zur Pädagogisierung sozialer Probleme in Krisenzeiten. Erziehung & Unterricht, 2023:5-6; 430-437
Hemetsberger, B. (2023): Citius, Altius, Fortius – Imperative von Statistiken zur Leistungsoptimierung. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 99:1; 21-31 (Link)
Hemetsberger, B. (2021): Leben in Leistungsstatistiken. Eine Spurensuche zur Konstruktion und zum Gebrauch grafischer Statistiken in der Schule. Pädagogische Rundschau, 75:2; 205-218 (https://doi.org/10.3726/PR022021.0016)
Winandy, J.; Hemetsberger, B. (2021): Ordering the Mess: (Re-)Defining Public Schooling as a Remedy. Paedagogica Historica, 57:6; 717-727 - online first in 2020 (doi: 10.1080/00309230.2020.1762680)
Hemetsberger, B. (2019): Peripetien der Ziffernnoten. Journal für LehrerInnenbildung, 01/2019; 80-87
Hemetsberger, B. (2018): Buribunkologie oder Zur Bearbeitung von Bildungskrisen. Pädagogische Korrespondenz, 57/2018; 101-113
Hemetsberger, B. (2018): Schulnoten: kontroverse Funktionen eines pädagogischen Instruments. SchulVerwaltung aktuell, 3/2018; 68-70
Hemetsberger, B. (2017): Schulnoten? - Das ist hier nicht die Frage! Historische und (system-) theoretische Bemerkungen. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 93:2; 255-267
Buchkapitel
Hemetsberger, B. (in press/forthcoming 2024): The Best in the West? The 'West' in and as School Crisis Narratives. In: ibid.; Oberdorf, A. (Eds.): Go West! Conceptual Explorations of 'the West' in the History of Education. Berlin, Boston: De Gruyter; pp.: tba.
Hemetsberger, B. (in press/forthcoming 2024): Die Rückkehr des ‚paidagōgós‘ (παιδᾰγωγός)? Zum aktualisierten Imperativ pädagogischer Begleitung. In: Schotte, A.; Stöckl, C. (Hrsg.): Herbart und Führung in verschiedenen pädagogischen Feldern. Jena: Gera; pp.: tba. (11 Seiten)
Hemetsberger, B. (2024): The Question of Time in Crises, Acceleration, and Recurring School Reforms. In: Cole, D.; Mirzaeirafe, M.; Yang-Heim, A. (Eds.): Educational Research and the Question(s) of Time. Cham: Springer; 529-542 [Link]
Hemetsberger, B. (2024): Theoretical bystander? Paul Feyerabend's reception in publications on education. In: Kenklies, K.; Engelmann, S. (Eds.): Education for a Free Society. Paul Feyerabend and the Pedagogy of Irritation. Berlin, a.o.: Peter Lang; 13-25
Hemetsberger, B. (2024): The Average Pupil: Zur ‚Naturalisierung‘ normalverteilter Leistung. In: Becker, J.; Tribukait, M.; Weich, A. (Hrsg.): Transformationen der Leistung in Schule und Bildungsmedien. Göttingen: V&R unipress; 105-118 [OA-Link]
Hemetsberger, B. (2023): Schule. In: Huber, M.; Döll, M. (Hrsg.): Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. Wiesbaden: Springer; 533-540 [Link]
Hemetsberger, B. (2022): Öffentliches Schulvertrauen in Krisenzeiten: eine Verfallsgeschichte? In: Fuchs, E.; Otto, M. (Hrsg.): In Education We TRUST? Vertrauen in Bildung und Bildungsmedien. Göttingen: V&R unipress; 41-52 [OA-Link]
Hemetsberger, B. (2022): ›Rosige Aussichten?‹ - Zur narrativen Konstruktion einer ‚besseren Zukunft‘ in Blankertz‘ „Geschichte der Pädagogik“ In: Zumhof, T.; Oberdorf, A. (Hrsg.): Herwig Blankertz und die pädagogische Historiografie. Münster: Waxmann; 79-92
Hemetsberger, B. & Ode, E. (2022): Obscurum per obscurius: Zur Erhellung der Lehrerinnen- und Lehrerbildung durch die Allgemeine Pädagogik? In: Binder, U. & Oelkers, J. (Hrsg.): Funktionen und Leistungen der Allgemeinen Pädagogik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Internationale Positionierungen im Kontext der Wahrheit/Nützlichkeit-Frage. Münster/New York: Waxmann; 243-249
Hemetsberger, B.; Thyri, K. (2022): Education and Freedom. Rickover, Sputnik and Educational Standards. In: Engelmann, S.; Hemetsberger, B.; Jacob, F. (Eds.): War and Education. Paderborn: Schöningh/Brill; 95-115
Hemetsberger, B.; Engelmann, S.; Jacob, F. (2022): War and Education: An Introduction. In: ibid. (Eds.): War and Education. Paderborn: Schöningh/Brill; 4-13
Hemetsberger, B. (2019): Vom Nutzen und Nachteil der Evaluation für das Schulleben: ein Essay. In: Projektteam NOESIS (Hg.): Gute Schule ist machbar - Zur Evaluation der Niederösterreichischen Mittelschule. Graz: Leykam Verlag; 45-51
Populärwissenschaftliche Publikation
Hemetsberger, B. (2023): #Schule am Ende? Kritik und Probleme öffentlicher Bildung (Reihe: Kritische Reflexionen, Bd. 9). Marburg: Büchner-Verlag [Rezension in ZMB 96/97:2024 N. Ainetter]
aktuelle Medien-/Interviewbeiträge
"Erstes Jubiläum für Waldorfschule und Kindergarten", Kurzeinordnung in der Kleinen Zeitung vom 20. Oktober 2024
"Was Schule alles kann" in Mini-Max - 1. Kärntner Zeitung für Schule und Freizeit, Heft 164, Oktober 2024
"Oh, eine Krise! Die Schule wird's schon richten" in DiePresse vom 07. September 2024
"Warum wir die öffentliche Schule dringender denn je brauchen" via aau.at am 20. Juni 2024
Veranstaltungsorganisationen
250 Jahre Allgemeine Schulordnung in Österreich, 5.-6.12.2024, TGM Wien [Programm]
Österreichische Schul- und Bildungsgeschichte: unde venis, quo vadis? 13.12.2024, Clubraum der ÖAW, Wien [Programm]
Vorträge (Ankündigungen)
Eröffnung der Tagung 250 Jahre Allgemeine Schulordnung in Österreich, TGM Wien, 5.12.2024
Eröffnung der Veranstaltung Österreichische Schul- und Bildungsgeschichte: unde venis, quo vadis?, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien, 13.12.2024
ERASMUS-coordinator Universität Münster (incoming & outgoing staff and student mobility)
seit 10/2024 - Sprecher der Plattform Qualifizierung am IfEB
seit 07/2024 - Editorial Board Member des Journal of Curriculum Studies (JCS)
seit 09/2023 - Mitglied im wiss. Beirat der Sektion 1: Historische Bildungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
seit 10/2022 - Ersatzmitglied der Curricularkommission erziehungswissenschaftlicher Studien
2017-2019 - Verantwortlicher des Sektionsnachwuchses Historische Bildungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
Ad hoc Reviewer/Gutachter für
- Schweizer Nationalfonds (SNF)
- Journal of Curriculum Studies (JCS)
- European Educational Research Journal (EERJ)
- Zeitschrift für Pädagogik (ZfPäd)
- IJHE Bildungsgeschichte: International Journal for the Historiography of Education
- EERA Conferences ECER 2020-2024, NW 17: Histories of Education
- DGfE Sektions(zwischen)tagung Historische Bildungsforschung
- diverse Stiftungen
Veranstaltung/Koordination
- IfEB-Brown Bag Seminar
- Vernetzungsworkshop "Historische Bildungsforschende Österreichs"
Quicklinks
Information for
Address
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Austria
+43 463 2700
uni [at] aau [dot] at
www.aau.at
Campus Plan