Screen Media & Creative Industries
Living in a world of screens with different kinds of audio-visual stories and aesthetics demands not only practical but also intellectual skills to deal with. We investigate a wide variety of screen media (e.g. film, television, online videos, and video games) and analyse processes of production, circulation and consumption. Visual content production as media work and cultural labour more general are central to the creative industries. Creative industries are seen as pioneers of the digital age and new kinds of work organization and labour. We look at the political, social and economic conditions of the creative industries as well as the different media practices and communications involved.
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Recent Publications
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Ebner, Nina Victoria (2022). Fotografie als Archiv der Zukunft. MedienJournal 46 (4): 4-20.
Nieland, J.-U., & Krell, F. (2022). Der Aufstieg des Second Screens. Ein Essay zum veränderten Mediensportgebrauch beim Fantasy Fußball. Journal für Sportkommunikation und Mediensport, 7(1), 83-98.
Nieland, J.-U., & Stiehler, H.-J. (Hrsg.). (2022). Second Screen und Sportkommunikation. Special issue Journal für Sportkommunikation und Mediensport. URL: https://openjournals.hs-hannover.de/jskms/issue/view/59.
Roth-Ebner, C. (2022). “You just have to join in” – A mixed-methods study on children’s media consumption worlds and parental mediation. Communications. https://doi.org/10.1515/commun-2021-0111
Further relevant Publications
Leder, D., Nieland, J.-U., & Schaaf, D. (2020). Die Entstehung des Mediensports. Zur Geschichte des Sportdokumentarfilms. Köln: Herbert von Halem.
Nieland, J.-U. (2017). Kritik und Selbstpräsentation im Social Media Sport – neue Interaktionsmodi für arabische Sportlerinnen. In: Grimmer, C. G. (Hrsg.). Der Einsatz Sozialer Medien im Sport. Gestaltung, Vermarktung, Monetarisierung (S. 157-177). Wiesbaden: Springer VS.
Nieland, J.-U. (2009). Pop und Politik. Politische Popkultur und Popkulturpolitik in der Mediengesellschaft. Köln: Herbert von Halem.
Roth-Ebner, C. (2015). Der effiziente Mensch – Zur Dynamik von Raum und Zeit in mediatisierten Arbeitswelten. Bielefeld: transcript.
Will-Zocholl, M. & Roth-Ebner, C. (eds.). (2021). Topologies of Digital Work. How Digitalisation and Virtualisation Shape Working Spaces and Places. Palgrave.
Winter, R. & Hieber, L. (Hrsg.). (2020). Film als Kunst der Gesellschaft. Ästhetische Innovationen und gesellschaftliche Verhältnisse. Wiesbaden: Springer VS.
Geimer, A., Heinze, C. & Winter, R. (Hrsg.). (2018). Die Herausforderungen des Films. Soziologische Antworten. Wiesbaden: Springer VS.
Helbig, J., Rußegger, A. & Winter, R. (Hrsg.). Visuelle Medien. Köln: Herbert von Halem.
Hudelist, A., & Wieser, M. (Hrsg.). (2014). MedienJournal: Band 37. Visuelle Kulturen:
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Winter, R. (2018). Film: In R. Winter, & D. Hoffmann (Hrsg.), Mediensoziologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium (S. 186 – 194). Baden-Baden: Nomos.
Winter, R., & Winter, R. (2010). Der produktive Zuschauer: Medienaneignung als kultureller und ästhetischer Prozess. Zweite durch gesehene und erweiterte Ausgabe. Köln: Herbert von Halem.
Winter, R., Mai, M., & Winter, R. (Hrsg.). (2006). Das Kino der Gesellschaft – die Gesellschaft des Kinos: Interdiszplinäre Positionen, Analysen und Zugänge.
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