Media, Literacy & Critique
Media literacy is the prerequisite for an active, competent and responsible use of media. We research the different forms of media literacy, especially digital literacy and its forms of application. We see critique as a central element of media literacy and investigate critical approaches to media production, media use, parental mediation, and media education. What forms of critique does literacy lead to? How can critical theory (with big and small c) be employed to understand contemporary phenomena? What kind of literacy is needed in a (post)digital culture and society? What do literacy and critique mean in the light of artificial intelligence? What forms of education and guidance are needed to empower media users in today’s media environments?
Associated Researchers
- +43 463 2700 1829
- Joerg-Uwe [dot] Nieland [at] aau [dot] at
Recent Publications
To view the recent publications, please follow this link.
Ißl, D., Skazedonig, M. & Winter, R. (2021). Risiko und Resilienz im Zeitalter des Plattformkapitalismus. In D. Barben, H. P. Groß (Hrsg.), Risiko und Resilienz. Perspektiven auf den gesellschaftlichen Umgang mit Gefährdungen. (S. 15 – 69) München, Wien: Profil Verlag.
Roth-Ebner, C. (2022). “You just have to join in” – A mixed-methods study on children’s media consumption worlds and parental mediation. Communications. https://doi.org/10.1515/commun-2021-0111.
Wieser, M. (2022). Dinge machen Schule: Zur Materialität und Medialität sozialer Praktiken in der Schule. In C. Kuttner, & S. Münte-Goussar (Hrsg.), Praxistheoretische Perspektiven auf Schule in der Kultur der Digitalität (S. 97 – 113). Wiesbaden: Springer VS.
Wieser, M. & Pilipets, E. (Hrsg.) (2021). Medienkultur als kritische Gesellschaftsanalyse. Köln: Herbert von Halem.
Winter, R. (2021). Die Faszination des individualistischen Helden. Zur Dekonstruktion des Cowboymythos: In A. Peltzer, & J. Ahrens (Hrsg.), Politik der Grenze. Interdisziplinäre Perspektiven auf die Frontier im Western der Gegenwart (S. 177 – 197). Köln: Herbert von Halem Verlag.
Winter, R. (2021). Der Kampf gegen die Ungleichheit. Die politische Dimension qualitativer Forschung. In M. Dietrich, I. Leser, K. Mruck, P. Ruppel, A. Schwentesius, & R. Vock (Hrsg.), Begegnen, Bewegen und Synergien stiften. Transdisziplinäre Beiträge zu Kulturen, Performanzen und Methoden (S. 379 – 394). Wiesbaden: Springer VS.
Winter, R. (2022). Power, the Body and Reflexivity. Hans-Herbert Kögler´s Hermeneutics in the Context of Critical Sociology. In L. Dunaj, & K. Mertel (Hrsg.), Hans-Herbert Kögler’s Critical Hermeneutics (S. 71 – 86). London: Bloomsbury.
Further relevant Publications
Haarkötter, H. & Nieland, J.-U. (Hrsg.) (2018). Nachrichten und Aufklärung. Medien- und Journalismuskritik heute: 20 Jahre Initiative Nachrichtenaufklärung. Wiesbaden: Springer VS.
Hallenberger, G. & Nieland, J.-U. (Hrsg.) (2007). Neue Kritik der Medienkritik. Werkanalyse, Nutzerservice, Sales Promotion oder Kulturkritik? Köln: Herbert von Halem.
Hipfl, B., & Wieser, M. (Hrsg.) (2009). Medien Journal: Aktuelle Herausforderungen der Medienpädagogik: Innsbruck, Wien, Bozen: StudienVerlag.
Hudelist, A. & Roth-Ebner, C. (2020). “Können wir bitte auch mal Mathe so machen?” Ein Peer-to-Peer-Projekt im Schulkontext. MERZ, Jg. 64, H. 1, 68-73.
Pechriggl, A., Winter, R. & Kögler, H. (Hrsg.) (2018). Enigma Agency. Macht, Widerstand, Reflexivität. Bielefeld: transcript.
Pilipets, E., Wieser, M. & Winter, R. (2017). About:Kate – Bildungsprozesse crossmedialer. MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 26: 138-164.
Roth-Ebner, C. & Duller, N. (2018). Medienperformanz als didaktisches Prinzip medienpädagogischer Praxis, in: Medienimpulse, 4/2018, DOI: https://doi.org/10.21243/mi-04-18-02
Roth-Ebner, C. (2019). Medienpädagogik und Gender, Medien- und Genderkompetenz. In J. Dorer, B. Geiger, B. Hipfl & V. Ratković (Hrsg.), Handbuch Medien und Geschlecht, Springer Reference Sozialwissenschaften, Wiesbaden: Springer VS. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-20712-0_31-1
Winter, R. (2010). Der produktive Zuschauer: Medienaneignung als kultureller und ästhetischer Prozess. Zweite durch gesehene und erweiterte Ausgabe. Köln: Herbert von Halem Verlag.
Winter, R. (2017). Die Kunst des Eigensinns. Cultural Studies als Kritik der Macht. Weilerswist: Vellbrück. (chines. Übersetzung 2019, University of Chongqing Press)
Winter, R. (2019). Die Macht der Kulturindustrie im Spätkapitalismus. In U. Bittlingmayer, A. Demirovic & T. Freytag (Hrsg.), Handbuch Kritische Theorie Band 2 (S. 1105 – 1124). Wiesbaden: Springer VS.
Winter, R. (2020). Macht, Eigensinn und Widerstand – Kultur als Transformation und Politik. In K. D. Haensch, D. Kuka, E. Dellasega & E. Düllo (Hrsg.), Festschrift für Thomas Düllo: Band 3. Texturen: Nr. 7 – Wandeln (S. 219 – 247). Universität der Künste Berlin.
Quicklinks
Information for
Address
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Austria
+43 463 2700
uni [at] aau [dot] at
www.aau.at
Campus Plan