Media, Everyday Life & Popular Culture
Popular media are embedded in everyday life. We research the content, reception, and appropriation of media in different cultural and social contexts. We are interested in experiences and practices with media that constitute the contemporary popular culture – may it be fan fiction or online videos, music and film streaming or messaging and gaming to name a few. How are questions of identity negotiated in everyday media use? To what extent are questions of power, social inequality and cultural difference part of popular media culture? What does a mediatization of communications in everyday life and popular culture mean?
Associated Researchers
- +43 463 2700 1829
- Joerg-Uwe [dot] Nieland [at] aau [dot] at
Recent Publications
To view recent publications, please follow this link.
Roth-Ebner, C. (2022). “You just have to join in” – A mixed-methods study on children’s media consumption worlds and parental mediation. Communications. https://doi.org/10.1515/commun-2021-0111
Roth-Ebner, C., Oggolder, Ch. (2023). Leben mit Medien. Medienbiografien von älteren Menschen. Medienimpulse 61 (1). Doi: 10.21243/mi-01-23-06 [https://journals.univie.ac.at/index.php/mp/article/view/7610/7940].
Schallhorn, C. Nölleke, D., Horky, T., Nieland, J.-U., Sinner, P., Seeger, C. & Mehler, K. (2022). Mediatization in Times of Pandemic: How German Grassroots Sports Clubs Employed Digital Media to Overcome Communication Challenges During COVID-19. Comunication & Sport, 2022, Vol. 0(0) 1–22 (online first), DOI: 10.1177/21674795221109759.
Wieser, M. & Pilipets, E. (Hg.). (2021). Medienkultur als kritische Gesellschaftsanalyse. Festschrift für Rainer Winter. Köln: Herbert von Halem.
Wieser, M., & Matzner, N. (2023). „Klagenfurt ich komme! #tddl“: Die Twitter-Kommunikation bei den Tagen der deutschsprachigen Literatur. In C. Magerski, & C. Steuerwald (Hrsg.), Literatur und Gesellschaft. Literatursoziologische Studien (LGL): Literatursoziologie. Zu ihrer Aktualität und ihren Möglichkeiten (S. 129 – 156). Wiesbaden: Springer VS.
Further relevant Publications
Kalina, A., Krotz, F., Rath, M., & Roth-Ebner, C. (Hrsg.) (2018). Mediatisierte Gesellschaften. Medienkommunikation und Sozialwelten im Wandel, Baden-Baden: Nomos
Leder, D., Nieland, J.-U., & Schaaf, D. (2020). Die Entstehung des Mediensports. Zur Geschichte des Sportdokumentarfilms. Köln: Herbert von Halem Verlag.
Nieland, J.-U. (2009). Pop und Politik. Politische Popkultur und Popkulturpolitik in der Mediengesellschaft. Köln: Herbert von Halem Verlag.
Peter, C. (2016). Fernsehen als Zerrspiegel – Relevanz und Bedingungen sozialer Vergleichsprozesse im Rahmen der Fernsehnutzung. Wiesbaden: Springer VS
Reißmann, W., Nieland, J.-U., Stock, M., Kaiser, S., & Isenberg, V. (2017). Fan (Fiction) Acting on Media and the Politics of Appropriation. Media and Communication, Vol. 5, I. 3, p. 15–27 (DOI: 10.17645/mac.v5i3.990)
Roth-Ebner, C. (2008). Identitäten aus der Starfabrik. Jugendliche Aneignung der crossmedialen Inszenierung “Starmania”,Opladen/Farmington Hills, BudrichUniPress
Roth-Ebner, C. (2019). Süßer die Kassen nie klingeln: Mediale Konsumerlebniswelten für Kinder und deren medienethische Implikationen. In M. Litschka & L. Krainer (Hrsg.): Der Mensch im digitalen Zeitalter. Ethik in mediatisierten Welten. (S. 153-182). Wiesbaden: Springer VS. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-26460-4_8.
Roth-Ebner, C., Oggolder, Ch., & Oblak Črnič, T. (2020). Digital Culture, New Media, and Youth – Digital Practices and Cultures of Youth. Special Issue of the MedienJournal, Vol. 44, issue 2,
Schürmann, V., Mittag, J., Nieland, J.-U., Stibbe, G., & Haut, J. (Hrsg.) (2016). Bewegungskulturen im Wandel. Der Sport der Medialen Moderne – gesellschaftstheoretische Verortungen. Bielefeld: Transcript.
Streußnig, C., Wieser, M., & Winter, R. (2014). Games in Motion: Mobile Spiele im Alltag. In W. Kaminski, & M. Lorber (Hrsg.), Clash of Realities: Spielwelt – Weltspiel. Narration, Interaktion und Kooperation im Computerspiel (S. 85 – 93). München: kopaed.
Winter, R. (2020). Kult, Transzendenz und Utopie. „Pulp Fiction“ als postmodernistische Kunst. In L. Hieber & R. Winter (Hrsg.), Film als Kunst der Gesellschaft. Ästhetische Innovationen und gesellschaftliche Verhältnisse (S. 277-294). Wiesbaden: Springer VS.
Quicklinks
Information for
Address
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Austria
+43 463 2700
uni [at] aau [dot] at
www.aau.at
Campus Plan