David Kollosche
Contact
- Funktion:
- Head of Department
- Telefon:
- +43 463 2700 6260
- E-Mail:
- David [dot] Kollosche [at] aau [dot] at
- Raum:
- C.1.19
Campus-Portal Visitenkarte | Lehrveranstaltungen | Forschung
Biography
I was born in Neubrandenburg (GDR) in 1984 and grew up in Berlin and its suburbs. After my higher secondary education, I pursued a teacher study programm for the subjects mathematics and English at the University of Potsdam. Apart from a two-year part-time employment as a grammar school teacher for mathematics, I devoted the years 2008 to 2014 to my doctoral project under the supervision of Prof. Dr. Thomas Jahnke at the University of Potsdam. From 2015 to 2016 I was a visiting professor for primary school mathematics education at the Faculty of Human Sciences of the University of Potsdam. In summer 2017 I left the University of Potsdam, first to work as a visiting professor for mathematics education at the Goethe University of Frankfurt, then to join the University College for Teacher Training Vorarlberg as a professor for two years. In October 2019 I began my work as a full professor for mathematics education at the University of Klagenfurt.
Ich wurde 1984 in Neubrandenburg (DDR) geboren und wuchs in Berlin und seiner Umgebung auf. Nach der Hochschulreife absolvierte ich von 2003 bis 2008 ein gymnasiales Lehramtsstudium mit den Fächern Mathematik und Englisch an der Universität Potsdam. Abgesehen von einer zweijährigen Nebentätigkeit als Gymnasiallehrer für Mathematik widmete ich mich von 2008 bis 2014 meinem Promotionsprojekt unter der Betreuung von Prof. Dr. Thomas Jahnke an der Universität Potsdam. Von 2015 bis 2016 vertrat ich für drei Semester den Lehrstuhl für Grundschulpädagogik/Mathematik and der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität Potsdam. Im Sommersemester 2017 verließ ich die Universität Potsdam, um zunächst eine Professur für Didaktik der Mathematik and Goethe-Universität Frankfurt zu vertreten, bevor ich ab dem Wintersemester 2017/18 zwei Jahre lang als Hochschulprofessor für Mathematik Primarstufe an der Pädagogischen Hochschule Vorarlberg tätig war. Seit Oktober 2019 vertrete ich als ordentlicher Universitätsprofessor die Didaktik der Mathematik an der Universität Klagenfurt.
Research Interests
- Socio-political studies in mathematics education (Soziopolitische Untersuchungen des Mathematikunterrichts)
- Identity work in mathematics education (Schülereinstellungen zum Mathematikunterricht)
- Educational theory of mathematics education (Bildungstheorie des Mathematikunterrichts)
- Foundational critique of research in mathematics education (Grundlagenkritik der Mathematikdidaktik)
- Genealogy of mathematics (Genealogie der Mathematik)
Publications
Editing (Herausgeberschaften)
Kollosche, David (2021) Exploring new ways to connect: Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference. 3 Volumes. Tredition: Hamburg. »pdf
Kollosche, David, Renato Marcone, Michael Knigge, Miriam G. Penteado & Ole Skovsmose (2019) Inclusive mathematics education: State-of-the-art research from Brazil and Germany. Springer: Cham. »publisher
Kollosche, David, & Nina Bohlmann (2019) „Transparenz im Mathematikunterricht“ [Special issue]. Der Mathematikunterricht, 65(5).
Books (Bücher)
Jurdak, Murad, Renuka Vithal, Elizabeth de Freitas, Peter Gates & David Kollosche (2016) Social and political dimensions of mathematics education. Springer: Cham. »publisher
Kollosche, David (2014) Gesellschaftliche Funktionen des Mathematikunterrichts: Ein soziologischer Beitrag zum kritischen Verständnis mathematischer Bildung. Springer: Berlin. »publisher
Book chapters (Buchkapitel)
Kollosche, David, Andreas Loos & Günter M. Ziegler (2023) „Gesellschaftliche Bedeutung der Mathematik“ in Bruder; Büchter; Gasteiger; Schmidt-Thieme & Weigand (Eds.) Handbuch der Mathematikdidaktik (pp. 3–19). Springer: Heidelberg. »publisher
Kollosche, David (2020) „Theorien zum Mathematikunterricht“ in Harant; Thomas & Küchler (Eds.) Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 411–421). Tübingen: Tübingen University Press. »open access
Kollosche, David (2019) “Reasons for auto-exclusion: Why students reject mathematics” in Kollosche; Marcone; Knigge; Penteado & Skovsmose (Eds.) Inclusive mathematics education: State-of-the-art research from Brazil and Germany (pp. 449–465). Springer: Cham. »publisher
Knigge, Michel, & David Kollosche (2019) “Inclusive education in German schools” in Kollosche; Marcone; Knigge; Penteado & Skovsmose (Eds.) Inclusive mathematics education: State-of-the-art research from Brazil and Germany (pp. 13–22). Springer: Cham. »publisher
Kollosche, David (2018) „Soziale Dimensionen der Wahrnehmung von Mathematik durch Schüler“ in Nickel; Helmerich; Krömer; Lengnink & Rathgeb (Eds.) Mathematik und Gesellschaft: Historische, philosophische und didaktische Perspektiven. Springer: Wiesbaden. »publisher
Kollosche, David (2017) “A socio-critical analysis of students’ perceptions of mathematics” in Straehler-Pohl; Bohlmann & Pais (Eds.) The disorder of mathematics education. Challenging the socio-political dimensions of research. Springer: Cham. pp. 173–189. »publisher
Kollosche, David (2013) „Logik, Gesellschaft, Mathematik“ in Rathgeb; Helmerich; Krömer; Lengnink & Nickel (Eds.) Mathematik im Prozess. Philosophische, historische und didaktische Perspektiven. Springer: Dordrecht. pp. 29–40. »publisher
Articles in peer-reviewed research journals (forschungsorientierte Artikel)
Kollosche, David (2023) “Towards a critical epistemology of mathematics” in Prometeica: Revista de Filosofia y Siencias 27. pp. 825–833. »open access
Kollosche, David (2022) „Besondere Anforderungen von Unterrichtsmaterial für Mathematiklernende mit Deutsch als Zweitsprache“ in Didacticum 4(4). pp. 138–162. »open access
Güç, Anne, & David Kollosche (2022) „Zur Identität von Mathematiklernenden im schülerzentrierten Unterricht“ in Journal für Mathematik-Didaktik 43. pp. 231–254. »open access
Kollosche, David, & Wolfram Meyerhöfer (2021) “COVID-19, mathematics education, and the evaluation of expert knowledge” in Educational Studies in Mathematics 108. pp. 401–417. »open access
Kollosche, David (2021) “Styles of reasoning for mathematics education” in Educational Studies in Mathematics 107(3). pp. 471–486. »open access
Chronaki, Anna, & David Kollosche (2019) “Refusing mathematics: A discourse theory approach on the politics of identity work” in ZDM Mathematics Education 51(3). pp. 457–468. »open access
Kollosche, David (2018) “Social functions of mathematics education: A framework for socio-political studies” in Educational Studies in Mathematics 98(3). pp. 287–303. »SharedIT
Kollosche, David (2018) “The true purpose of mathematics education: A provocation” in The Mathematics Enthusiast 15(1). pp. 303–319. »open access
Kollosche, David (2017) „Entdeckendes Lernen: Eine Problematisierung“ in Journal für Mathematik-Didaktik 38(2). pp. 209–237. »SharedIT
Kollosche, David (2017) “Auto-exclusion in mathematics education” in Revista Paranaense de Educação Matemática 6(12). pp. 38–63. »open access
Kollosche, David (2016) “Criticising with Foucault: Towards a guiding framework for socio-political studies in mathematics education” in Educational Studies in Mathematics 91(1). pp. 73–86. »SharedIT
Kollosche, David (2015) „Mathematik und Bildung aus kritischer Sicht“ in mathematica didactica 38. p. 111–131. »open access
Kollosche, David (2014) “Mathematics and power: An alliance in the foundations of mathematics and its teaching” in ZDM Mathematics Education 46. pp. 1061–1072. »SharedIT
Articles in teacher journals (Beiträge in Lehrerzeitschriften)
Gutstein, Eric „Rico“, & David Kollosche (2022) „Sind diese Kredite fair?“ in mathematik lehren (230). pp. 38–41. »publisher
Kollosche, David (2021) „Möglichkeiten und Grenzen der Sommerschule Mathematik an der weiterführenden allgemeinbildenden Schule“ in Schulverwaltung aktuell, (4). S. 126–127.
Kollosche, David (2020) „Entdeckendes Lernen auf dem Prüfstand“ in MNU-Journal (4). S. 282–286. »pdf
Bohlmann, Nina, & David Kollosche (2019) „Wissen, was erwartet wird: Herausforderungen und Möglichkeiten eines transparenten Mathematikunterrichts“ in Der Mathematikunterricht 65(5). pp. 3–11. »publisher
Kollosche, David (2019) „Wozu Mathematik lernen? Ziele besprechen und verinnerlichen“ in Der Mathematikunterricht 65(5). pp. 48–56. »publisher
Conference papers peer-reviewed (begutachtete Tagungsbeiträge)
Kollosche, David (2023) “On the need for a methodology of didactical content analysis” in Drijvers; Csapodi; Palmér; Gosztonyi & Kónya (Eds.) Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Budapest: Alfréd Rényi Institute of Mathematics & ERME. pp. 3128–3135. »pdf
Kollosche, David (2022) “2+2=4? Mathematics lost between the pitfalls of essentialism and alternative truths” in Hudgen; Geraniou; Bolondi & Ferretti (Eds.) Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Bolzano: Free University of Bozen-Bolzano & ERME. pp. 1759–1767. »pdf
Kollosche, David (2021) “How post-factualism creates new needs for the epistemology of mathematics” in Kollosche (Ed.) Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference. Vol. 2, pp. 575–584. »pdf
Kollosche, David (2019) “Towards guidelines for the analysis of teaching materials in linguistically and culturally diverse mathematics classrooms” in Jankvist; van den Heuvel-Panhuizen & Veldhuis (Eds.) Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Utrecht: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME. pp. 1896–1903. »pdf
Kollosche, David (2019) “Inclusive mathematics education in the German-speaking community: The politics of the emergence of a research field” in Proceedings of the Tenth International Mathematics Education and Society Conference. pp. 514–523. »pdf
Kollosche, David (2017) “The socio-politics of teacher explanation in mathematics education” in Proceedings of the 10th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. pp. 1505–1512. »pdf
Kollosche, David (2017) “The ideology of relevance in school mathematics” in Anna Chronaki (Ed.) Mathematics education and life at times of crisis: Proceedings of the Ninth International Mathematics Education and Society Conference. pp. 633–644. »pdf
Kollosche, David (2015) “School mathematics and bureaucracy” in Krainer & Vondrová (Eds.) Proceedings of the 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. pp. 1597–1602. »pdf
Kollosche, David (2015) “Mathematics education as a disciplinary institution” in Mukhopadhyay & Greer (Eds.) Proceedings of the Eighth International Mathematics Education and Society Conference. pp. 698–711. »pdf
Kollosche, David (2013) “Logic, society and school mathematics” in Ubuz; Haser & Mariotto (Eds.) Proceedings of the 8th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. ERME: Ankara. pp. 1754–1763. »pdf
Kollosche, David (2013) “School mathematics and bureaucracy” in Lindmeier & Heinze (Eds.) Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vol. 5, pp. 89. »pdf
Kollosche, David (2011) “Social functions of school mathematics” in Pytlak; Rowland & Swoboda (Eds.) Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Uniwersytet Rzeszowski. pp. 1460–1469. »pdf
Quicklinks
Informationen für
Adresse
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Austria
+43 463 2700
uni [at] aau [dot] at
www.aau.at
Campus Plan