23 Jan

Buchpräsentation „Horror Kultfilme“ 23.1.2018

VeranstaltungsortBibliothek Monografien-Lesesaal auf Ebene 3Veranstalter Universität KlagenfurtBeschreibungDie Bibliothek lädt alle Interessierten zur Buchpräsentation von Horror Kultfilme (Marburger Studien zur Medienforschung) ein. Das Werk wurde gemeinschaftlich von Angela FABRIS, Jörg HELBIG und Arno RUSSEGGER herausgegeben. Es widmet sich unterschiedlichen Aspekten des Horrorfilms. Analysen von individuellen Filmen stehen neben Ausführungen zu einzelnen Genres (z. B. Gothic Horror, Giallo, Parodien) und zu spezifischen Aspekten wie Gewalt oder Musik im Horrorfilm.Die Herausgeber_innen werden Auszüge aus dem Werk vortragen. Für die musikalische Untermalung sorgt Werner Delanoy. Ein kleines Buffet erwartet Sie!Auf Ihr Kommen freuen sich die Herausgeber_innen und das Bibliotheksteam!KontaktUNIVERSITÄTSBIBLIOTHEK KLAGENFURT (sekretariat.bibliothek@aau.at)

24 Jan
25 Jan

Workshop: The Exercise of Judgment

VeranstaltungsortKlagenfurtUniversität Klagenfurt, E.0.05, Z.0.19Veranstalter Fakultät für KulturwissenschaftenBeschreibungWorkshop im Rahmen des Seminars The Exercise of JudgmentVortragende(r)Prof. Dr. Udo Thiel, Prof. Dr. Hartmut Wulfram, Dr. Gabriel Simoneit, Prof. Dr. Simone de Angelis, Prof. Dr. Reinhard Stauber, Prof. Dr. Peter Kuon, KontaktProf. Dr. Ursula Renz, Prof. Dr. Susanne Friede (oeh.philosophie@aau.at)

25 Jan

Change of Scale: Film between the Big and the Small Screen

VeranstaltungsortV.1.04Veranstalter Institut für Medien- und KommunikationswissenschaftBeschreibungThis paper explores the effect of the “Gulliverisation” (to paragraphrase Erkki Huhtamo’s evocative expression) of the film image, as an effect of the proliferation of small screens, and, in turn, as mobile phones in particular progressively become a visual motif in films, the appearance of their diminutive frames on larger screens. Whereas the so-called “relocation” (Casetti and Sampietro) of the cinema to non-cinematic viewing devices is usually discussed primarily in terms of the operational properties of such devices, this paper is interested in the aesthetic impact, and indeed, the specific attraction, of miniaturization, and of the superimposition of the very small with the large scale moving image.Vortragende(r)Martine Beugnet is Professor in Visual Studies at the University of Paris 7 Diderot. She has curated exhibitions and written articles on a wide range of film and media topics. She is author of Sexualité, marginalité, contrôle: cinéma français contemporain (2000), Claire Denis (2004), Proust at the Movies (2005) with Marion Schmid, Cinema and Sensation: French Film and the Art of Transgression (E.U.P., 2007, 2012) and L’Attrait du flou (forthcoming 2017). With Kriss Ravetto she also co-directs E.U.P.'s book series Studies in Film and Intermediality and with Baptiste Bohet the Editions Bord de l'eau series Usages des patrimoines numérisés.KontaktUniv.Prof. Dr. Anna Schober-de Graaf (Anna.Schober@aau.at)