7 Jun
Recurring

Deutsch Intensivkurs F5 – online

Veranstaltungsort: n.n.

VeranstaltungsortAAUn.n.Veranstalter Deutsch in ÖsterreichBeschreibungDeutsch Intensivkurs für Teilnehmer/innen ab 17 Jahren, verschiedene Niveaustufen: Einstufungstest am ersten Kurstag; 2- bis 3-kommunikativer Sprachunterricht24 UE (à 45 Min.) pro WocheVortragende(r)muttersprachliche Lektor/inn/en des Sprachenzentrums "Deutsch in Österreich"KontaktMag. Monika Rader (Monika.Rader@aau.at) Anmeldepflichtig!https://dia.aau.at/de/deutsch-intensiv/Kostenpflichtig!Zahlungsbedingung:siehe Webseite

8 Jun

Artistic re-creation of grassroots English: Ideologies and structures in English Vinglish

Veranstaltungsort: Online

Veranstaltungsorthttps://zoom.us/j/2196051598?pwd=d1JCMDVRSzZjdFFHcHpZR3hnN1pJZz09OnlineVeranstalter Institut für Anglistik und AmerikanistikBeschreibungFramed in a tradition of investigating literary dialect and artistic re-creations of varieties of English, I investigate the representation of grassroots English in a successful Bollywood movie, English Vinglish (2012). The plot focusses upon Shashi, a young Indian mother who speaks hardly any English, a fact which is hugely embarrassing to herself and her family. During a stay in New York City she secretly takes beginners' English lessons in a language school. There she meets an international group of other learners who are equally incapable of speaking fluent English but extremely motivated to acquire it as quickly as possible for communicative purposes, usually associated with a job's needs. The movie reacts to and portrays linguistically interesting issues which are relevant for World Englishes research and illustrative of settings and usage conditions which may appear to be peripheral in the overall concerto of varieties. After briefly characterizing the background frame, English in India, two different approaches will be documented and investigated. One is language attitudes and ideologies held by the characters in this movie, both the fluent and the learner speakers, concerning the social value and roles of English and the need to acquire it. The other one concerns the linguistically descriptive perspective, analyzing and interpreting the basic syntactic patterns employed by Shashi and her classmates and the stages of their acquisition process. These reduced but communicatively sufficient structures are characteristic of early adult learners' usage, and similar to what has been found in other grassroots usage settings and also in pidgins.Vortragende(r)Edgar W. Schneider is Professor Emeritus and former holder of the Chair of English Linguistics at the University of Regensburg, after previous appointments at Universities in Bamberg (where he received his PhD in 1981), Georgia (USA), and Berlin. He is an internationally renowned sociolinguist and World Englishes scholar, known widely for his "Dynamic Model" of the evolution of Postcolonial Englishes. He has published many articles and books on the dialectology, sociolinguistics, history, semantics and varieties of English, including American Earlier Black English (1989, Alabama Press), Handbook of Varieties of English (2 vols., Mouton 2004) and the Cambridge UP books Postcolonial English (2007), English Around the World (2nd ed. 2020) and Cambridge Handbook of World Englishes. For many years he edited the journal English World-Wide and its associated book series, Varieties of English Around the World, and he is now the editor of CUP's new publishing format Elements: World Englishes.KontaktAlexander Onysko (alexander.onysko@aau.at)

9 Jun

Vortrag im Rahmen des Doctoral Seminars von Roswitha Rissner

Veranstaltungsort: https://classroom.aau.at/math-stat

VeranstaltungsortUniversität Klagenfurthttps://classroom.aau.at/math-statVeranstalter Institut für MathematikBeschreibunghttps://www.math.aau.at/talks/77/pdfVortragende(r)Dipl.-Ing. Dr. techn. Roswitha RissnerKontaktMirjam Jonk (Mirjam.Jonk@aau.at)

9 Jun

Über das Potential kompakter Universitäten

Veranstaltungsort: online

VeranstaltungsortonlineVeranstalter Öffentlichkeitsarbeit & Kommunikation (UNI Services)BeschreibungIm Kreuzfeuer zwischen Hochschulautonomie und regionalpolitischem Einfluss, zwischen knapp bemessener Grundfinanzierung und dem Streben nach Sichtbarkeit und Prestige. Während sich große „Spitzenuniversitäten“ einen bunten Strauß an Disziplinen leisten können, müssen sich kompakte Universitäten profilieren und Strategien entwickeln, um mit ihren begrenzten Ressourcen im Wettbewerb des Hochschulkosmos mithalten zu können. Wo lassen sich neue Spielräume eröffnen, wie lassen sich verborgene Potenziale nutzen und auf welche Entwicklungen sollten kompakte Universitäten setzen?Der Vortrag findet im Rahmen der Reihe "Spielräume kompakter Universitäten" begleitend zum Strategieprozess "Zukunft 27/40" der Universität Klagenfurt statt. Vortragende(r)Bernd Scholz-Reiter(seit 2012) Rektor der Universität Bremen und (seit 2019) Präsident des Young European Research Universities Netzwerks (YERUN)KontaktRomy Müller (romy.mueller@aau.at) Anmeldepflichtig!Bitte melden Sie sich unbedingt mit Ihrer Mailadresse zur Veranstaltung an. Wir schicken Ihnen knapp vor der Veranstaltung den Link zur Online-Plattform per Mail zu.